lørdag den 3. august 2013

Hvor mange rækker kagen til ?- Beregner.

Jeg har tit haft brug for en lille udregner
til at finde ud af hvad størrelse form der
passer til X antal personer.

Mine kager er som regel 8 cm høje, så det er højden
jeg regner ud med- er din kage højere/lavere, skal du
selv regulere udregningen:-))

Jeg har derfor brugt denne formel til runde kager:

Radius x radius x PI (3,14) x højde / 200 = antal pers.

Denne udregning kan også bruges på hjerteforme.

Til firkantede/rektangulære er formlen:

Længde x bredde x højde = antal pers.


For nemheds skyld har jeg her udregnet de mest 
brugte størrelser:


Runde kager - dette er så diameter på kagen:

10 cm  - 4 pers.
15 cm  - 7 pers.
20 cm - 13 pers.
25 cm - 20 pers.
30 cm - 28 pers.
35 cm - 38 pers.

   Firkantede kager:                                               Rekt. kager:

   10 cm  - 4 pers.                                                     10 cm x 20 cm -  8 pers.
   15 cm  - 9 pers.                                                      20 cm x 25 cm - 20 pers.
   20 cm - 16 pers.                                                    25 cm x 30 cm - 30 pers.
   25 cm - 25 pers.                                                    30 cm x 40 cm - 48 pers.
   30 cm - 36 pers.
   35 cm - 49 pers.

Rigtig god fornøjelse:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar